Šonedēļ pirms filmas “Pazust nomalē” seansiem kinoteātrī “Kino Bize” paredzētas divas īslekcijas – ceturdien, 7. martā pl. 20:30 Žulijena Nuhuma Kulibali pamācība “Kā aplaupīt banku kinofilmās no 1950. līdz 2019. gadam?”, bet sestdien, 9. martā pl. 20:30 Ieva Augstkalna iepazīstinās skatītājus ar “Kriminālfilmas žanra vēsturi kinematogrāfā”. Pēc abiem ievadiem tiks izrādīta krimināldrāma “Pazust nomalē”.
Žulijens Nuhums Kulibali ir jaunais režisors, kino entuziasts pēc būtības un arī lektors – pēc aicinājuma. Par laupīšanas filmu jeb “heist movie” apakšžanru vai sižetu Žulijens ziņo, ka tas ir gandrīz tikpat sens kā pats kino. Jau Edvīna S. Portera “Dižā vilciena laupīšana” (1903) lika skatītājiem sēdēt uz sola malas un minēt – izdosies, vai tomēr nē? Solus ir nomainījuši polsterētas sēdvietas, taču skatītāju interese paliek nemainīgi spēcīga – mēs atmetam noteiktas morāles normas un joprojām jūtam līdzi laupītājiem, kuru guvums ir kā solījums jaunai un skaistākai dzīvei. Kulibali ieskicēs, kā šajā nemainīgajā stāstā laika gaitā mainījušās summas, kuras glabājas aiz vairākām atslēgām, varoņi, kuriem jūtam līdzi, un liktenīgās dāmas, kuras gaida pēc laupīšanas izdošanās vai kuru pieskārienam padodas pat visstingrākie seifi. No klusās un koncentrētās dārglietu laupīšanas “Rififi” (1995) līdz Kventina Tarantino debijai un kases grāvējam “Oušena ducis” tiks noskaidrots, kā filmās aplaupīt banku no 1950. līdz 2019. gadam.
Bet LKA Nacionālās Filmu skolas drīza absolvente un topošā kino kritiķe Ieva Augstkalna 9. martā skatītājus iepazīstinās ar kriminālfilmas žanra vēsturi kinematogrāfā. Par plānoto īslekciju viņa saka: “Kriminālfilmu iedīgļi meklējami vēl pirms kinematogrāfa izgudrošanas. Noziedznieki literārajās fantāzijās izrādījušies sevišķi “pievilcīgi”. Lai arī kino žanru teorijas stūrakmeņi ir aizgūti no literatūras teorijas, skaidru robežu iezīmēt, kur sākas un beidzas viens vai otrs žanrs, ir problemātiski, jo jēdziens “kriminālfilma” apvieno dažādus apakšžanrus, kas savstarpēji transformējas, pārņem citu žanru naratīvās un stilistiskās iezīmes, veidojot neierobežoti daudz žanru mutāciju. Kriminālfilmas drīzāk varētu definēt kā kategoriju, kurā ietilpst dažādas žanra filmas, kurās parādās noziegumu/seku motīvs un kriminālfilmu sintaktiskie elementi – noziedznieks, upuris un kāds, kurš to atrisina.”
Pēc īslekcijas 7. un 9. martā sekos krimināldrāmas “Pazust nomalē” seanss. Filmas sižets risinās ražas novākšanas sezonas vīdu, kad mežonīga paskata Jenss iznirst no meža Luksemburgas nomalē. Šim vācu svešiniekam ir kas slēpjams. Viņš meklē darbu netālu esošajā ciematā, taču lauksaimnieki ir aizdomīgi pret vīrieti. Pienāk vakars un viņš satiek mēra nevaldāmo meitu Lūsiju, kura palīdz svešiniekam iejusties jaunajā kopienā. Jensam tiek piedāvāts darbs saimniecībā un piekabe, kurā dzīvot. Laika gaitā vīrietis tiek iesaistīts visā, kas notiek ciematā, un vietējie iedzīvotāji vēlas, lai viņš kļūtu par īstu kopienas locekli. Tomēr Jensa identitāte joprojām šķiet neskaidra, un pats bēgošais noziedznieks sāk nojaust, ka arī ciemata iedzīvotājiem ir pāris noslēpumu.
Van Māles debijas filma ar mistērijas noskaņām soli pa solim atsedz rūpīgi savītos noslēpumus. Gleznainie lauku ainavu kadrējumi ir uzņemti ar 35 mm analogo kinolenti. Filma ir iekļauta pasaules nozīmīgāko festivālu jauno talantu programmās Toronto, Roterdamas un Berlināles Starptautiskajā kinofestivālā.
Filma tiks izrādītas luksemburgiešu valodā ar subtitriem latviešu un angļu valodā. Pasākumi tie organizēti sadarbībā ar tiešsaistes izdevumu “Kino Raksti”, kur vēlāk tiks publicēti plašāki lektoru tēmu izklāsti.